Vyposlechnuto: Daniela Fischerová - Nevděčné děti, ČRO3-Vltava

Neznám nezdolnější setrvačník, než je polechtaná ješitnost. A je fakt jedno, jestli mužská nebo ta druhá...

Před pár lety se mi zmínila teta, že v nočním rádiu slyšela jednu z krátkých povídek Daniely Fischerové a že by ráda knížku "Jiskra ve sněhu" měla doma. V jí dostupných knihkupectvích byla už dávno vyprodaná, tak jsem coby rodinný rekordman v písmenkožroutsví byla požádána já. Nakonec mi nezbylo než napsat přímo do nakladatelství Vyšehrad, protože ani "má" kamenná, ani internetová knihkupectví tehdy žádný výtisk nenabízela. No a protože poštovné se pro jednu knížku skutečně nevyplatí i já si tu knížku pořídila, přestože jsem před tím od Daniely Fischerové nečetla nic, slovy NIC.

Už po prvních pár stránkách jsem zjistila, že jsem našla, co jsem ani nehledala. Od té doby se snažím neminout žádnou příležitost cokoliv si této od autorky přečíst nebo poslechnout. Skutečně neznám moudřejší dámu, které bych dokázala porozumět.

Minulý týden vysílala Vltava premiéru její nejnovější rozhlasové hry Nevděčné děti. Téma, které mnou sice už hýbe o trošku míň, protože jsem přijala za své jedno už ani nevím od koho opsané tvrzení:
Žádná vděčnost neexistuje. Jediné, co na světě existuje, je jen OČEKÁVÁNÍ vděčnosti.

Přesto jsem si avízo velmi ráda proměnila ve skutek. A dostala, čeho si cením snad vůbec nejvíc. Pohledu, který naruby převrací zavedená klišé. Absurditu situace, kdy na hodinovou návštěvu do penzionu pro seniory příjdou mladší "vydání" některých klientů. A to, co my otloukáme o hlavu svým dětem, vyčítají oni těm starším sobě samým.
Těžko zazlívat autorce, že jsou to právě a jen pouze ženy, které jsou zpodobněny jako ty, které se dovtípí takřka okamžitě a při vědomí vyjití za rámec pravděpodobnosti jim dojde, co toto setkání po letech znamená. A "v poslední hodině" správně uznají, že teď už nezbývá než projevit pochopení, odpustit, najít velkou míru tolerance a vzdát se svých předsudků. Hra končí velkou, až idealistickou nadějí, ale potřebujeme teď v době adventu něco jiného?

Hra byla v plném znění k poslechu dostupná po dobu 7 dní ve streamovém archivu ČRO.

Komentáře

  1. KN B Fischerová, Daniela Jiskra ve sněhu
    2002 1
    KN M Fischerová, Daniela, 1948- Milion melounů
    2011 1

    Našli, moji rádcové:) Díky!!!
    Vti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělé! Jiskru ve sněhu znám, to je spíše pro Tebe. Milion melounů jsem ještě nepotkala, to je prý primárně pro kategorii J+V, ale ... i my ž. už poněkud otlučenější se jistě pokocháme. Másledné dojmy vítány :-)
      S.

      Vymazat
    2. "Másledné" mělo být "následné", ale ani to zkomoslovo není marné :-)
      S.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

S.Zhlédnuto: Zachraňte Edwardse (Dagmar Smržová, Febio, HBO, 2010)

Z cest(y): Rešovské vodopády (věnováno nejneočekávanější telefon-zvednuvší ježbabce posledních dní - Vti)

Milý deníčku...(3)